Werken als intercedente
Vroeger wilde ze politieagente worden om zo andere mensen te helpen en voor anderen op te komen. Ongeveer 20 jaar later is ze intercedente bij Bruuk en helpt ze anderen met het zoeken van een passende baan waar ze goed op hun plek zitten. Ondertussen haalt Quincy nog steeds de meeste voldoening uit wat haar vroeger zo leuk leek aan de politie:, het helpen van anderen en dan voornamelijk mensen die in een lastige situatie zitten hieruit helpen. In onderstaand interview vertelt Quincy meer over het werk als intercedente bij Bruuk.
Ik ben Quincy, 24 jaar oud en sinds augustus werkzaam als intercedente bij Bruuk. Werken als intercedente houdt in dat ik voor verschillende medewerkers en werkgevers de vaste contactpersoon ben. Ik help werkgevers bij het vinden van hun medewerkers en medewerkers bij het vinden van een passende functie. Ik ben elke dag bezig met het maken van matches en ondertussen zorg ik dat iedereen zich fijn voelt op zijn/haar werkplek of met de aangewezen medewerkers.
Waar haal jij voldoening uit in je werk als intercedente?
Als intercedente kom je in contact met heel veel verschillende mensen. Zowel klanten als werkzoekenden probeer ik altijd zo goed mogelijk te helpen en te begeleiden zodat ik zeker weet dat de juiste medewerkers op de juiste locaties aan de slag gaan. Dit is voor de medewerker fijn, maar ook voor de werkgever en voor onszelf natuurlijk. Ik vind het bijzonder wanneer ik een medewerker kan helpen die in een moeilijke situatie zit. Soms komen er mensen bij ons op kantoor die het lastig hebben en door verschillende omstandigheden snel op zoek zijn naar een nieuwe baan, zoals uitdagingen op het financiële vlak, taalachterstand, of een rugzakje die ze met zich meedragen. Wanneer we samen op zoek gaan naar een passende functie, kom ik vaak veel over hem/haar te weten. Ik probeer met alle informatie een perfecte match te maken. Wanneer het lukt om de medewerker te plaatsen op een juiste werkplek, geeft dit mij een grootgevoel van voldoening!'
Wat vind je minder leuk aan je werk?
Een nadeel wat ik ervaar aan deze functie is dat niet iedereen de juiste werkmentaliteit voor iedere functie heeft. Ik ben zelf altijd gemotiveerd in m'n werk en daarom kan ik mij hier af en toe wel over verbazen. Soms komen mensen niet opdagen voor een sollicitatiegesprek zonder dit te melden of komen ze bijvoorbeeld te laat op hun eerste werkdag bij onze klant. Het kost soms veel energie en tijd om medewerkers te coachen hierin en werkgevers hier goed in te betrekken en te blijven informeren. Maar ook dit hoort erbij en je moet leren omgaan met het feit dat niet iedereen hierin hetzelfde denkt over werkmentaliteit. En als het dan uiteindelijk wél lukt om een goede match te maken, is dat wel heel gaaf.'
Als je nu terugkijkt naar je eerste werkdag, wat zou je jezelf dan als advies geven?
Ik ben nieuw in deze branche en daardoor heb ik veel moeten leren. Niet alleen van de branche, maar ook van de verschillende systemen en werkwijzen. Ik had hierbij het voordeel dat ik dingen altijd best snel oppak en goed zelfstandig kan werken. Ook werkt mijn vriend al zeven jaar in de uitzendbranche, waardoor ik veel dingen met hem heb kunnen bespreken en hem vaak om advies heb kunnen vragen. Ik zou niet per se mezelf advies geven omdat ik denk dat alles best wel goed is verlopen. Als ik een ander advies zou moeten geven dan zou dat zijn om naast het inwerken op werk, jezelf ook proberen in te werken thuis. Bijvoorbeeld door je van tevoren in te lezen in de branche. Want hoe sneller je ingewerkt bent, hoe sneller je echt aan de slag kan gaan en dan wordt het werken steeds leuker!'
Hoe ziet een werkdag voor jou eruit?
08:30
Mijn dagen zijn heel erg afwisselend, maar mijn ochtendritueel is altijd hetzelfde. Ik begin de dag met een kopje thee achter mijn computer, nadat ik een praatje heb gemaakt met mijn collega’s. Vervolgens ga ik aan de slag met het bekijken van mijn agenda en voorbereiden op de werkdag.
09:00
Vervolgens begin ik de dag met het doornemen van mijn mailtjes en appjes. Vaak komen hieruit al verschillende acties voor de rest van mijn ochtend. Zo gaat het eigenlijk de hele dag door en heb ik gedurende de dag contact met allerlei verschillende mensen. De ochtend probeer ik vaak te blokken om sollicitanten te bellen.
12:30
In de middag lunch ik altijd gezellig met mijn collega’s en ga ik vaak buiten een rondje lopen. Ik probeer dan echt goed mijn rust te pakken omdat ik continu druk bezig ben en vaak voortdurend contact heb met medewerkers en klanten.
13:00
Na de lunchpauze ga ik nog even verder met het bellen van sollicitanten, maar pak ik tegelijk ook het contact met klanten en medewerkers op. Op deze manier probeer ik verschillende mensen in de middag te woord te staan.
15:00
Meestal probeer ik mijn dag zo in te delen dat ik in de ochtend kandidaten en medewerkers bel voor sollicitaties of andere afspraken, zodat ik in de middag tijd heb om sollicitatiegesprekken, functioneringsgesprekken of andere afspraken in te plannen en uit te voeren.
17:00
Mijn dag zit er weer op en ik sluit de laatste gesprekken met klanten en medewerkers af. Ik vermeld duidelijk dat ik de volgende dag weer bereikbaar ben en noteer alvast mijn to-do’s die ik voor de volgende werkdag heb staan.