Door Benthe Deyl, 6 november 2023

BLOG | Klantbeleving binnen jouw organisatie

Klantbeleving, een term die je vaak hoort en heel belangrijk is! Het staat voor de ervaring die de klant heeft met een organisatie op basis van alle interacties die hij/zij met die organisatie heeft gehad. Uiteindelijk bepaalt de beleving van een klant namelijk wat ze van jouw organisatie en merk vinden, wat ze erover zeggen tegen anderen en ook hoe vaak een klant interactie met jouw organisatie opzoekt of bijvoorbeeld terugkeert naar jouw winkel.  

Afgelopen week was Business Netwerk Haaglanden bij Bruuk op kantoor voor een interactieve sessie over klantbeleving. De ondernemers bespraken samen het belang van klantbeleving en de aandachtspunten. De informatie die gedeeld is tijdens deze bijeenkomst delen wij graag ook met andere ondernemers zoals jij!  

In deze blog bespreken wij 5 tips om ervoor te zorgen dat jouw klantbeleving op en top is.  

1. Leer van je eigen klantbeleving

Ben jij nog niet dagelijks bezig met klantbeleving? Kijken naar hoe anderen dit doen kan dan een mooie oefening zijn om er meer mee bezig te zijn. Let bijvoorbeeld een keer op wanneer jij ergens een aankoop doet of interactie hebt met een organisatie: hoe word jij hier behandeld als klant en hoe verloopt deze interactie? Luister dan vooral naar jouw gevoel, hoe voel jij je op dat moment als klant en zijn er elementen die jij ook mee wilt nemen naar jouw klantbeleving? Of juist helemaal niet? Door antwoord te geven op deze vragen krijg je een lijstje aandachtspunten die je mee kunt nemen naar het optimaal maken van jouw eigen klantbeleving. 

2. Spiegelen

Een manier om inzicht te krijgen in jouw klantbeleving en deze waar te verbeteren, is door jezelf te spiegelen als klant. Ga staan op de positie van de klant en ervaar de klantbeleving die jouw klanten ervaren binnen jouw organisatie. Welke dingen zou jij wel fijn vinden? Missen er elementen en wat kan beter of gaat juist goed? Door te denken als klant en jezelf deze vragen te stellen, ontstaat er een duidelijk beeld over de klantbeleving van jouw klanten. Dit spiegelen kan ook interessant zijn om samen met jouw collega’s te doen, wat zouden hun wensen zijn als klant?  

3. Luister naar de klant

De klantbeleving zal niet altijd vlekkeloos verlopen, je hebt te maken met verschillende klanten die allemaal andere meningen hebben. Dit betekent dat je (bijna) nooit iedereen een ideale klantbeleving kan bieden. Zie daarom de klachten en opmerkingen van jouw klanten als handvatten om je klantbeleving te verbeteren. 

4. Neem jouw team mee in jouw klantreis

Een ultieme klantbeleving is heel belangrijk, maar wat vooral belangrijk is, is dat jouw team op de hoogte is van deze ultieme klantbeleving. Klanten komen op verschillende momenten in contact met jouw organisatie en deze contactmomenten worden telkens door verschillende mensen behandeld. Wanneer de klant op een bepaald moment als een koning wordt behandeld, verwacht hij/zij dit ook tijdens het volgende contactmoment. Een manier om jouw team mee te nemen in de ideale klantreis is door bijvoorbeeld een coaching traject te organiseren om ervoor te zorgen dat jouw hele team de neuzen dezelfde kant op heeft staan wat betreft klantencontact. Op deze manier worden klanten telkens op de juiste manier behandelt. 

 

Ben je benieuwd naar hoe deze trajecten in zijn werk zouden gaan en wat de mogelijkheden zijn? Bruuk biedt als HR-dienstverlener verschillende trajecten en coachingsessies aan om jouw team op een juiste manier aan de slag te laten gaan. Meer weten? Neem contact met ons op!

5. Verras de klant

Een leuke manier om jouw klantbeleving een boost te geven is door je klanten te blijven verrassen. Dit verrassen kan bijvoorbeeld door klanten altijd een stapje voor te zijn en net wat extra te doen. Zorg ervoor dat de verrassing te koppelen is aan jouw organisatie, maar nog belangrijker ook aansluit op de persoonlijke voorkeuren van de klant. Door het persoonlijk te houden, denk aan een handgeschreven kaartje met een persoonlijke tekst, voelt de klant zich nóg specialer. 

 

Hopelijk kan je aan de hand van deze tips een ultieme klantbeleving opzetten voor jouw organisatie. Heb jij nog vragen over hoe je de ultieme klantbeleving opzet of wil je meer weten over wat Bruuk voor jou kan betekenen? Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 09:00 tot 17:00 op 070 737 04 83 of info@bruuk.nl. Zorg dat jouw klanten zich geen normale klant voelen, maar een VIP klant!