Door Jaimy van Berkel, 18 september 2023

BLOG | Hybride werken: de do’s & don’ts

Hybride werken, een combinatie van thuiswerken en op kantoor, heeft de arbeidswereld sinds Covid-19 veroverd. Deze periode heeft bewezen dat hybride werken de productiviteit en het welzijn van medewerkers aanzienlijk kan verbeteren, mits goed uitgevoerd. Maar hoe zorg je ervoor dat deze nieuwe manier van werken binnen jouw bedrijf soepel verloopt? Wij delen enkele belangrijke do’s en don’ts voor hybride werken:

Do's

  1. Duidelijke communicatie: Zorg voor open en transparante communicatie over verwachtingen, beschikbaarheid en planning. Gebruik digitale tools zoals de Outlook of Google Calender of Trello om de acties en planningen inzichtelijk te maken.
  2. Optimaliseer de technologie: Investeer in de juiste technologie die samenwerking op afstand mogelijk maken, zoals tools voor videoconferenties, CRM en werken in de cloud.
  3. Inclusieve cultuur: Zorg ervoor dat iedereen, zowel op kantoor als thuis, gelijke kansen heeft om deel te nemen aan vergaderingen en projecten. Vermijd “kantoorpolitiek”, waarbij alleen de mensen die op kantoor werken op de hoogte zijn van bepaalde afspraken of projecten en daardoor meer kansen krijgen om zichzelf te laten zien.

Don'ts

  1. Micromanagement: Vertrouw op output en resultaten in plaats van op micromanagement. Focus op het behalen van doelen in plaats van op de fysieke aanwezigheid op kantoor.
  2. Uitsluiting: Voorkom dat er een ’tweeklassen-systeem’ ontstaat waarbij thuiswerkers zich buitengesloten voelen van kantoor beslissingen. Dit kun je bijvoorbeeld realiseren door een collectieve dagstart of team meetings.
  3. Te veel virtuele vergaderingen: Overmatige videoconferenties kunnen leiden tot vermoeidheid. Kies voor een balans tussen virtuele en face-to-face interactie. En plan meetings niet direct achter elkaar, maar houd hier minimaal 15 minuten tussen.
  4. Overhaaste overgang: Ga niet van de één op de andere dag over op hybride werken. Zorg eerst voor de juiste systemen en afspraken, zodat voor iedereen de tools en verwachtingen helder zijn. 

Met deze do’s en don’ts zorg je ervoor dat iedere collega goed op de hoogte is van de processen rondom hybride werken. Zo ontstaan er geen vragen, onduidelijkheden of scheve verhoudingen. En ervaren jouw medewerkers meer vrijheid en autonomie op de werkvloer!