Door Benthe Deyl, 25 augustus 2023
BLOG | Een succesvolle onboarding, hoe doe je dat?
Klaar voor een vliegende start voor jouw nieuwe medewerkers? In deze blog onthullen we het geheim van een succesvolle onboarding. Hoe zorg je ervoor dat een medewerker weet wat zijn/haar taken zijn en dat hij/zij zich prettig voelt binnen het bedrijf wanneer ze starten? Een duidelijk onboarding traject zorgt ervoor dat een nieuwe medewerker letterlijk op een fijne manier ‘aan boord stapt’ van jouw bedrijf. Lees snel verder voor de ultieme onboarding-gids!
Stap 1: Verzorg een warm welkom
Om te beginnen is het belangrijk dat de nieuwe medewerker een warm welkom ervaart. Dit kan bijvoorbeeld door een welkomstpakket te verzorgen met leuke goodies en een persoonlijk berichtje. Dit pakket zorgt er vervolgens voor dat de medewerker een positieve eerste indruk krijgt en dat hij/zij zich sneller op zijn/haar gemak zal voelen. Zorg er daarnaast voor dat de nieuwe medewerker op de eerste dag ‘s ochtends direct goed ontvangen wordt.
Stap 2: Kies een buddy voor de nieuwe medewerker
Ervaren collega’s weten het beste hoe alles verloopt op de werkvloer. Zij zijn op de hoogte van de geschreven, maar ook de ongeschreven regels. Een buddy kan niet alleen alles duidelijk uitleggen, maar dient ook als aanspreekpunt voor de nieuwe medewerker. Op deze manier kan hij/zij sneller de bedrijfscultuur en werkwijzen binnen de organisatie oppakken. En weet de nieuwe medewerker bij wie ze terecht kunnen met vragen of onduidelijkheden.
Stap 3: Stel meetbare doelen
Als nieuwe medewerker is het fijn om te weten wat er van je verwacht wordt. Om dit te verzorgen is het belangrijk om als werkgever duidelijke verwachtingen en doelen te stellen. Met een gestructureerd onboarding-plan met daarbij meetbare doelen wordt de medewerker gemotiveerd in zijn/haar werk.
Stap 4: Zorg voor continue ondersteuning
Voor de nieuwe medewerker is het belangrijk dat er niet alleen in het begin traject ondersteuning is, maar dat dit ook blijft als de medewerker al een paar weken in dienst is. Het kost even tijd voordat een nieuwe medewerker alles begrijpt en zelfstandig kan doen. Om deze reden zijn er follow-ups en coaching gesprekken nodig waarin de medewerker vragen kan stellen en aan kan geven waar hij/zij tegenaan loopt. Op deze manier kom je als werkgever geïnteresseerd over en laat je zien dat je wilt investeren in groei.
Aan de hand van deze vier stappen leg je een stevig fundament voor een succesvol onboarding traject. Door nieuwe medewerkers warm te verwelkomen, hen te voorzien van de juiste ondersteuning en duidelijke doelen te stellen, vergroot je de kans op een soepele en productieve integratie binnen jouw team. Het investeren in effectieve onboarding zorgt niet alleen voor tevreden en betrokken medewerkers, maar draagt ook bij aan het behoud van talent en de groei van je organisatie. Dus, wees proactief en geef je nieuwe aanwinsten de beste start mogelijk!