Werken als backoffice manager

‘Ik doe altijd zo goed mogelijk mijn best om ervoor te zorgen dat de klant of medewerker zo weinig mogelijk stress ervaart met betrekking tot administratieve zaken.’

Als kind wilde hij graag meedoen aan de Olympische Spelen. Hij had een mooi doel voor ogen als eerste Ethiopische skiracer en besloot hier hard voor te gaan trainen. Deze sportieve instelling heeft hij na al die jaren nog steeds. Met zijn sportieve gewoonten en een zware training heeft hij zelfs vorig jaar de KiKa Berlijn Marathon kunnen rennen! Terwijl Bemnet druk bezig is met zijn sportieve leven zit hij ook vijf dagen in de week bij Bruuk op kantoor. Hier is hij wat rustiger ingesteld en zit hij overdag voornamelijk achter zijn computer om ervoor te zorgen dat de gehele backoffice van Bruuk op orde is.

Mijn naam is Bemnet, sinds begin 2023 ben ik backoffice manager bij Bruuk. Dit houdt in dat het mijn taak is om ervoor te zorgen dat de interne processen soepel verlopen, de administratieve taken efficiënt worden uitgevoerd en dat het team goede samenwerkt. Ik doe dit aan de hand van verschillende werkzaamheden zoals; contractbeheer, loonadministratie, procesoptimalisatie, informatiebeheer, serviceondersteuning, de wet- en regelgeving controleren, boekhouding, budgetbeheer en samenwerken met de frontoffice.

Wat vind je het leukste aan je werk en waar haal je de meeste voldoening uit?

De hele dag ben ik bezig met allerlei verschillende administratieve taken. Ook komen er soms probleemstukken voor die ik samen met mijn collega’s succesvol probeer op te lossen. Dit gaat vaak over medewerkers, klanten of leveranciers die ergens problemen mee ervaren en daar hulp bij nodig hebben. Ik vind het fijn wanneer ik zo’n probleemstuk op kan lossen en al helemaal als ik hiermee iemand verder kan helpen.

Het oplossen van probleemstukken zorgt in veel gevallen voor procesoptimalisatie bij Bruuk, waardoor Bruuk weer professionele en financiële vooruitgang boekt. Tegelijk boek ik ook persoonlijke vooruitgang bij het oplossen van probleemstukken van klanten, medewerkers of leveranciers. Elke uitdaging geeft mij weer nieuwe kennis en ervaring en hierdoor blijf ik mij verder ontwikkelen in deze branche en in deze functie. Door de verschillende probleemstukken is mijn kennis en ervaring van deze branche inmiddels verviervoudigt ten opzichte van toen ik net bij Bruuk begon.

Wat vind je de grootste uitdaging in je werk als backoffice manager?

Het oplossen van probleemstukken zorgt ervoor dat ik tevreden kan zijn over het werk dat ik lever. Toch ben ik niet een duizendpoot die alles in een keer voor iedereen op kan lossen en hier loop ik soms tegenaan. Ik haal er voldoening uit als ik iemand kan helpen en ervoor kan zorgen dat het probleem waar de persoon mee zit opgelost wordt. Tegelijk vind ik het net zo jammer als het mij niet lukt om een vraagstuk op te lossen en ik de klant of medewerker teleur moet stellen. Ik doe altijd zo goed mogelijk mijn best om ervoor te zorgen dat de klant of medewerker zo weinig mogelijk stress ervaart met betrekking tot administratieve zaken, helaas kan dit niet altijd het geval zijn.

Als je nu terugkijkt naar je eerste werkdag, wat zou je jezelf dan als advies geven?

Toen ik bij Bruuk kwam werken was ik nogal onbekend in zowel deze functie als deze branche. Ik moest in korte tijd veel leren en bekend worden met de systemen. Door mijn collega Sjaan werd ik gelukkig snel meegenomen in de werkwijze op de backoffice van Bruuk en ook nam ik zelf extra de tijd om meer over de branche te weten te komen door onder andere zelfstudie. Als ik terugkijk naar mijn eerste week ben ik ten eerste trots op hoe ik in een korte tijd grote stappen heb gezet waardoor ik mezelf inmiddels backoffice manager kan noemen en ik alle touwtjes in handen heb. Daarnaast zou ik als ik mezelf advies zou kunnen geven zeggen; maak je vertrouwd en leer effectief gebruik te maken van de software en de systemen die worden ingezet op de afdeling. Op deze manier begrijp je de werkwijze sneller en kan je deze misschien zelfs wel verbeteren. Soms kan een proces geoptimaliseerd worden aan de hand van een bepaald systeem waardoor je dit in de toekomst sneller kan doen.

Bruuk_CCP-3706

Hoe ziet een werkdag voor jou eruit?

08:30

Ik begin de dag altijd met het nalopen van de verschillende inboxen. Dit gaat om onze Whatsapp, mailbox, E-uur en Payt. Aan de hand van de berichten die binnengekomen zijn maak ik een dagplanning voor mezelf. Sommige berichten kan ik in de ochtend direct wegwerken omdat het makkelijk op te lossen is, andere berichten vergen weer wat meer uitzoek werk.

09:30

Na het doorlopen van de berichten ga ik verder met de Easyflex actiepunten. Easyflex is de software die wij gebruiken voor contractbeheer en loonadministratie van zowel alle payroll als uitzendmedewerkers. De verschillende actiepunten kunnen uiteenlopen van het opmaken van een arbeidsovereenkomst voor een nieuwe medewerker tot looncorrecties doorvoeren en het contact zoeken met medewerkers, leveranciers en klanten voor diverse zaken.

12:00

Na alle Easyflex actiepunten afgerond te hebben ga ik verder met het bijwerken van de verschillen mailboxen. Als backoffice manager beheer ik drie verschillende mailboxen; mijn eigen mailbox, de info mailbox en de administratie mailbox. De tijdsduur verschilt heel erg per mailbox en voornamelijk per vraag, uiteraard proberen we alle vragen zo vlot mogelijk te beantwoorden.

15:00

Als alle berichten en taken afgehandeld zijn ga ik verder met de andere werkzaamheden. Dit kan zijn de boekhouding bijwerken of overige to-do’s. Wij hebben bijna 200 medewerkers in loondienst en hierdoor staat er bijna altijd wel iets op mijn to-do list. Ik vind het fijn om de dag af te sluiten met langdurige projecten die ik niet in een korte tijd af hoef te handelen, bijvoorbeeld pensioenzaken regelen of processen verbeteren door nieuwe programma’s te implementeren.

17:00

Mijn dag zit er alweer op en ik heb de grotere projecten weer voor de dag afgerond. Ik vind het fijn om deze routine in mijn werkzaamheden aan te houden zodat ik goed het overzicht kan houden in mijn taken en verantwoordelijkheden.