BLOG | Omdenken om jouw personeel te vinden

Er is veel gaande op de arbeidsmarkt. Vergrijzing en de afgelopen coronaperiode zorgen ervoor dat de arbeidsmarkt steeds krapper en krapper wordt. Het is een probleem waar veel ondernemers tegenaan lopen, maar er bestaan ook verschillende oplossingen voor dit probleem. Als je deze uitdaging op een positieve manier bekijkt en op zoek gaat naar creatieve oplossingen, kan dit je veel winst opleveren. Hoe? Omdenken! Lees hier onze drie tips.

1. Werkt iedereen het gewenste aantal uren?

Heb je deze vraag weleens aan jouw medewerkers gesteld? Vaak zijn er wel medewerkers die graag extra uren willen werken. Dit is een hele snelle oplossing. Uiteraard moet daar iets tegenover staan, zodat extra werken aantrekkelijk wordt. Sowieso een hoger salaris, maar bij voorkeur ook meer en grotere verantwoordelijkheden.

2. Focus op degene die niet solliciteert

Niet al jouw potentiële kandidaten zijn actief op zoek naar een nieuwe baan. Sommige kandidaten passen misschien perfect bij de functie die je aanbiedt, maar hebben op dat moment geen interesse in de functie. Gelukkig is er ook een manier om bij deze kandidaten, op langere termijn, toch al een interesse op te bouwen voor jouw bedrijf. Eén van de belangrijkste en meest winstvolle manieren is door de kandidaat, voordat hij/zij überhaupt geïnteresseerd is in een nieuwe functie, bekend te maken met jouw merk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een advertentie op Instagram of fysieke advertenties in bushokjes. Hierdoor kan de kandidaat, op het moment dat hij/zij wel actief gaat zoeken naar een nieuwe baan, terugvallen op jouw merk.

3. Kies op basis van skills

Als je kandidaten gaat uitnodigen voor een sollicitatiegesprek, focus dan op skills en vaardigheden in plaats van opleidingen en werkervaring. Dynamiek op de Nederlandse Arbeidsmarkt laat namelijk zien dat je dan makkelijker matches kunt maken. Blijf daarnaast in gesprek met je medewerkers, wellicht hebben zij de wens om meer verantwoordelijkheden op zich te nemen of een andere ambitie hebben. Hoe gaat het met ze? Wat zijn hun dromen? En vooral: hoe kun je daar als werkgever bij helpen?

Zo zie je maar, door omdenken kun jij hopelijk binnenkort de perfecte medewerker toevoegen aan jouw team. Kun je toch wat hulp hierbij gebruiken? Bel ons gerust, vinden we leuk!😊