BLOG | Het verschil tussen payroll en uitzenden

Payroll en uitzenden, twee diensten die wel degelijk verschillen, maar ook overeenkomen. Hoe dat zit? Dat leggen we graag uit! Beide diensten zijn fijn voor de opdrachtgever en bijna onmerkbaar voor de werknemer. Het doel van beide diensten is om de opdrachtgever te helpen en werk te ontnemen, zodat hij/zij zich kan focussen op het ondernemen. Toch is er een verschil in wat er gebeurt bij het uitbesteden van deze diensten. Wij leggen het je overzichtelijk uit in onderstaand blog! Lees wat voor jou van toepassing is, ben je ondernemer of werknemer?

Ik ben ondernemer!

Hoe weet je of iemand geschikt is om bij jouw bedrijf te komen werken en hoe vind je deze mensen? Het is een lastige vraag en het werven en selecteren kan een langdurig en tijdrovend proces zijn. Wanneer je hier moeite mee hebt, of gewoon geen tijd voor, kun je ervoor kiezen om dit proces uit te besteden. Je kiest dan voor de dienst uitzenden.

Uitzenden is een dienst waarbij je wordt geholpen bij het vinden van de juiste kandidaat voor jouw vacature. Samen met ons stel je een vacature op waarbij we kijken naar jouw wensen. Vervolgens kijken we samen naar de mogelijke kandidaten en doen we de werving en selectie hiervan. De uiteindelijke keuze? Die is altijd aan jou! Natuurlijk geven we advies, over de keuze voor de geschikte kandidaat en over contractvormen. De gekozen medewerkers komen bij ons in dienst en wij volgen het cao voor uitzendkrachten.

Wil je zelf de sollicitatiegesprekken voeren, maar vind je personeelszaken veel gedoe? Bijvoorbeeld omdat je het lastig vind, je er geen tijd voor hebt of omdat je niet weet waar je moet beginnen? Kies dan voor de dienst payroll.

Bij payroll ontzorgen wij je volledig op het gebied van personeelszaken. Jij werft zelf je medewerkers en daarna gaan wij aan de slag. Van contracten tot doorbetaling tijdens ziekte en de gehele salarisadministratie.

Ik ben werknemer!

Heb jij gesolliciteerd op één van onze vacatures en vervolgens een leuk gesprek gehad met ons? Dan gaan wij in gesprek met de werkgever. Hij/zij maakt de keuze of jij in dienst wordt genomen en hierin hebben wij nemen een bemiddelingsrol aan en geven we waar nodig advies.

Je krijgt een uitzendovereenkomst. Deze overeenkomst bestaat uit drie fases, met loon conform de cao van de branche.

Of: je hebt een sollicitatiegesprek gehad met jouw (potentiële) werkgever en hij/zij besluit jou in dienst te nemen. Jouw werkgever heeft er voor gekozen om payroll uit te besteden en hierdoor worden wij (juridisch gezien) jouw werkgever. Je merkt hier verder niks van!.

Je krijgt een payrollovereenkomst. Deze overeenkomst heeft alle arbeidsvoorwaarden als die van jouw collega’s die wel in dienst zijn van jouw werkgever, ook!

Tot slot

De twee diensten vullen elkaar dus eigenlijk perfect aan! Als ondernemer vermijd je risico’s en als werknemer merk je er in de praktijk weinig van en staan we als specialist juist voor je klaar bij al jouw vragen. 

Meer weten? Je mag ons altijd mailen of bellen!😊