Door Jaimy van Berkel, 4 september 2023

BLOG | Een goed arbeidscontract: tips en aandachtspunten

Een goed arbeidscontract betekent een goede start. Het is meer dan slechts een formaliteit; het legt de basis voor duidelijke verwachtingen en wederzijdse verplichtingen tussen de ondernemer en de werknemer. Maar wat moet een goed arbeidscontract bevatten en waar moet je op letten bij het opstellen of beoordelen van een contract? Wij delen zes tips!

Back to basics

Ten eerste, zorg ervoor dat alle relevante informatie duidelijk wordt vermeld. Dan hebben we het over: functietitel, taken en verantwoordelijkheden, werklocatie, werktijden en eventuele specifieke vereisten.

Money, money, money

Heel belangrijk voor zowel ondernemer als werkgever: vergeet niets rondom de salaris details. Vermeld het salaris, eventuele bonussen, secundaire arbeidsvoorwaarden en de frequentie van salarisbetalingen. Wees ook transparant over vergoedingen, zoals reiskosten.

Verlof

Per branche en bedrijf zijn de afspraken rondom vakantie en ander verlof verschillend. Het is belangrijk om de vakantiedagen, ziekteverlof en andere vrije dagen in het contract op te nemen. Verduidelijk hoe verlof wordt aangevraagd en goedgekeurd, zodat hier geen verwarring of zelfs conflict over kan ontstaan.

De proeftijd

Eén, twee of zelfs drie maanden? Een essentieel onderdeel in een arbeidscontract is de proeftijd. Dit geeft zowel werkgever als werknemer de kans om te beoordelen of de match geschikt is. Zorg ervoor dat de duur en voorwaarden van de proeftijd helder zijn.

En tot slot…

Een cruciaal aspect in het contract is het opnemen van een clausule over beëindiging. Vermeld de opzegtermijn voor beide partijen en de omstandigheden waarin het contract kan worden beëindigd.

En dan nog dit:

Tot slot, laat het contract juridisch nakijken. Altijd! Dit garandeert dat alle wettelijke vereisten en rechten worden gerespecteerd.

Een goed arbeidscontract voorkomt misverstanden en mogelijke conflicten. Het is een investering in een gezonde en vruchtbare werkrelatie.

Wil jij als ondernemer niet te veel bezig zijn met contracten en ‘de kleine lettertjes’? En je focussen op de groei van jouw bedrijf? Dan is payrolling dé oplossing voor jou! Bij payroll besteed je als ondernemer de verplichtingen van het werkgeverschap uit. Wij nemen je volledige personeelszaken uit handen en worden juridisch werkgever van de medewerker.

Klinkt interessant, toch? Lees hier meer over payroll via Bruuk!