Door Jaimy van Berkel, 9 mei 2024

BLOG | Trek de Aandacht: 6 creatieve tips voor het werven van nieuwe medewerkers

Het vinden van nieuw personeel kan soms een uitdaging zijn, maar met een vleugje creativiteit kun je de aandacht van potentiële kandidaten trekken én je organisatie onderscheiden van de concurrentie. Wij delen zes creatieve tips om je te helpen bij het aantrekken van nieuw talent:

1. Gebruik Social Media

Natuurlijk is het belangrijk om social media platforms als LinkedIn, Instagram of Tiktok te gebruiken om vacatures te delen. Maar nog belangrijk is om deze kanalen te gebruiken om jullie organisatie, de cultuur en de mensen te laten zien. Geef een ‘kijkje in de keuken’ en creëer pakkende berichten die de unieke cultuur en waarden van je organisatie benadrukken. Laat de toekomstige collega’s van potentiële kandidaten zien, plaats humoristische berichten en deel persoonlijke verhalen. Vergroot je bereik met behulp van relevante hashtags en moedig je huidige medewerkers aan om de posts te delen en het bereik verder uit te breiden.

2. Events met een wow-factor

Zet memorabele evenementen op touw, zoals open dagen, netwerkbijeenkomsten of boeiende workshops. Hier krijgen potentiële kandidaten de kans om jouw organisatie van dichtbij te ervaren. Dit biedt niet alleen inzicht in de bedrijfscultuur, maar stelt hen ook in staat om te bepalen of ze aansluiten bij de waarden en doelen van de organisatie.

3. Werk samen met onderwijsinstellingen

Misschien is jouw toekomstige medewerker op dit moment wel aan het afstuderen! Het is daarom goed om te investeren in relaties met lokale hogescholen en universiteiten door het aanbieden van stages of het organiseren van workshops en gastcolleges om studenten een kijkje achter de schermen te geven. Dit stelt studenten in staat om meer te leren over je organisatie en biedt een kans voor wederzijdse kennismaking.

4. De Kracht van Video

Deze tip is goed te combineren met tip 1! Laat huidige medewerkers schitteren in korte video’s waarin ze hun ervaringen binnen de organisatie delen. Dit is een krachtige manier om de persoonlijkheid en de sfeer van je bedrijf over te brengen. Deze video’s kun je vervolgens delen op jullie website, in nieuwsbrieven, op YouTube of op social media. En soms kun je zelfs zo’n video toevoegen aan online vacatureplatforms.

5. Bouw aan een sterk Referral Programma

Jouw huidige team is een toegangspoort tot een enorm netwerk aan potentiële kandidaten. Moedig daarom je huidige medewerkers aan om proactief te zoeken naar geschikte kandidaten binnen hun netwerk. Niet voor niets natuurlijk, we adviseren om een goede beloning aan hangen aan succesvolle aanwervingen. Is de aangeworven medewerker door zijn/haar proeftijd heen? Dan ontvangt de medewerker die hen/haar heeft aangeraden dit fijne extra’tje!

6. It’s all in the Game

Ontwikkel een online spel of challenge die gerelateerd is aan de kernactiviteiten van je organisatie en deel deze online. Elk wervingsproces is ook bedrijfsmarketing. Door gamification in werving en selectie te integreren, kunnen organisaties hun innovatieve en creatieve benadering van werving en selectie laten zien. Hiermee onderscheidt je jouw organisatie van de concurrentie en dit kan helpen om toptalent aan te trekken jouw organisatie als werkgeversmerk te versterken.

Door na te denken over creatieve benaderingen voor je werving, kun je niet alleen de aandacht trekken van potentiële kandidaten, maar ook een blijvende indruk achterlaten van je organisatie als een geweldige werkgever. En wie weet staat jouw volgende topmedewerker binnen de kortste keren op de stoep om deel uit te maken van jouw team!