Hoe vind je goed personeel in deze krappe arbeidsmarkt?

Door: Keesjan de Bruijn

Als we hier toch eens hét antwoord op hadden.. Dan had ik inmiddels met een cocktail op een wit strand gezeten. Er is al jaren een enorme krapte op de arbeidsmarkt, goed personeel is schaars. Mijn ervaring leert echter dat je als ondernemer met een paar handige tips betere, meer gemotiveerde en meer ervaren personeel aantrekt. En die tips deel ik graag met je!

1. Stel een goed functieprofiel op.

Neem, voordat je start met werven, de tijd om een goed functieprofiel op te stellen. Wanneer je precies weet waar je naar op zoek bent, gaat dit gegarandeerd helpen in je zoektocht!

2. Laat je medewerkers weten dat je gaat werven.

Jouw medewerkers kennen je bedrijf van binnen & buiten. Door hen op de hoogte te stellen van openstaande vacatures, kunnen zij helpen met het zoeken naar nieuwe collega’s. Een aanbrengbonus helpt hier uiteraard éxtra goed bij! De kans op een match is dan groot, omdat je medewerkers vaak goed kunnen inschatten of iemand binnen de organisatie past.

3. Kijk verder dan het CV.

Waar wordt een kandidaat gelukkig van? Wat is hun motivatie om een andere baan te zoeken? Door verder te kijken dan het CV en de tijd te nemen voor een sollicitatiegesprek, roep je bij een kandidaat direct een gevoel op van ‘hé, hier word ik serieus genomen en wil ik graag werken!’. Als je aan de voorkant van het wervingsproces tijd investeert, verdient zicht dit op lange termijn zeker terug.

4. Durf nee te zeggen.

Neem ‘in the heat of the moment’ niet iedereen aan die bij je solliciteert. Gebruik regelmatig dat kleine woord, bestaande uit drie letters: nee. Geloof mij, dit gaat je behoeden voor heel veel kopzorgen. Is je gevoel niet goed, kijk dan gewoon verder.

5. Gebruik verschillende ‘uithangborden’.

Heb je een winkel? Gebruik dan een letterlijk uithangbord in de winkel voor werving. Ook een tv-scherm in jouw bedrijf kan gebruikt worden om vacatures op te tonen.

En dan hebben we ook nog de digitale uithangborden, zoals je website, webshop en social media-accounts. Dit zijn perfecte kanalen om potentiële medewerkers een beeld te geven over jouw bedrijf en om openstaande vacatures te delen.

6. Schakel professionals in.

Vind je het zelf lastig om aan goed personeel te komen óf heb je er geen tijd voor? Dan zijn daar gelukkig de professionals! Wij doen de hele dag niets anders en ontzorgen jou heel graag op het gebied van personeelszaken.

Binnenkort even bellen? 😊